Polska

Drohiczyn

To małe miasteczko położone we wschodniej części Polski, to południowo-zachodnia część województwa podlaskiego, nad rzeka Bug, mniej wiecej 150 km od Warszawy. Małe miasteczko liczące dziś okolo 2500 mieszkańców, wielokrotnie niszczone podczas potopu szwedzkiego a później w czasie I i II wojny światowej, od 1991 roku jest stolicą diecezji drohiczynskiej i siedzibą biskupa.

W roku 1999 do Drohiczyna przyjechał Ojciec Święty Jan Pawel II który odprawił mszę 10 czerwca na błoniach drohiczynskich. Urodę rzeki Bug, nadbużanskie krajobrazy, miasteczko Drohiczyn zachwyciły nas mocno, ale nie my pierwsi doceniliśmy tutejsze klimaty. Andrzej Wajda, zaliczany do największych polskich reżyserów, kręcił tutaj sceny do takich filmów jak Kronika Wypadków Miłosnych i Panny z Wilka. Latem można też spotkać tu czasem aktora Daniela Olbrychskiego.

Jeśli jesteśmy w Drohiczynie trzeba koniecznie wejść na górę zamkową, z której jest przepiękny widok na rzeke Bug, która akurat w tym miejscu zakręca. Z górą jest zwiazana legenda o rycerzach, którzy raz w roku wypływają z wnętrza góry o pełni księżyca. Tuż obok góry zamkowwej na ul. Kościelnej jest zegar słoneczny, mały, niewielkich rozmiarów, który z daleka przypomina małą fontanę uliczną, często spotykaną w małych południowych miasteczkach Włoch. Sprawdzaliśmy czas na tym zegarze słonecznym i różnica między naszymi elektronicznymi wynosiła parę minut.

Centrum miasta leży na prawym wysokim brzegu Bugu. Zachowany dawny układ urbanistyczny, lecz po zniszczeniach w XVII w. nie dochował sie żaden starszy budynek, z późniejszych zabytkowych budowli przetrwały prawie wyłącznie kościoły.

drohiczyn

Na obejrzenie wszystkich niestety nie mieliśmy czasu, trzeba było myśleć o powrocie, ale udało nam się zobaczyć zespół klasztorny pojezuicki i popijarski, barokowy z okresu od końca XVII do pocz. XIX w. Kościół św. Trójcy, dziś katedra, zbudowany w l. 1696-1709 w miejscu najwcześniejszego kościoła Braci Dobrzyńskich z XIII w. Obok zabudowania klasztorne z 2 poł. XVII-XVIII w., w nich dawne kolegium jezuickie, później pijarski Colegium Nobilium, obecnie seminarium duchowne. Część zabudowań zajmuje kuria diecezjalna.

To była pd część rynku, który jest przerobiony na park, przy samym rynku, placu Kościuszki, znajduje się niewielka Cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy zbudowana w 1792 r. jako unicka, dla bazylianów, po 1848 r. zamieniona na prawosławną. Wewnątrz ikonostas pochądzący z cerkwi w Bielsku Podlaskim i otoczona kultem ikona Zesłanie Ducha Świętego z XVII w.

W mieście opócz kościołów i cerwki nie ma niestety miejsca gdzie można sie zatrzymać i coś zjeść. Także trzeba to wziać pod uwagę planując wycieczkę. My wracając juz do domu zatrzymaliśmy się w miejscowości Sokołów Podlaski, szukając czegoś do jedzenia trafiliśmy na pizzerie Retro, ceny niskie, pizze średnio dobre ale byliśmy tak glodni ze wszystko nam smakowało nawet jakby podali na zimno.

[salbumphotos=30,72,7]

Lista najciekawszych miejsc, które trzeba koniecznie odwiedzić w Polsce, dodaj miejsca, które dla Ciebie są najważniejsze.